Woningmarkt 2019: wat is de verwachting?

Geplaatst op: 15-01-2019, 08:57:12

Wat gaat de rente doen in 2019? Blijft uw woning ook volgend jaar in waarde stijgen? En wat zijn uw kansen op de woningmarkt als u wilt verhuizen? Dat wilt u als huizenbezitter vast weten. We vroegen 3 experts om hun verwachting voor de woningmarkt van 2019.

Wat gaat de rente doen in 2019?

Philip Bokeloh, econoom bij ABN AMRO
“De rente blijft ook in 2019 nog op een laag niveau. De verwachting is dat de Europese Centrale Bank (ECB) pas in 2020 de rentetarieven verhoogt. Dat de rente later dan verwacht gaat stijgen, komt onder andere door de tegenvallende groei van de internationale economie en de onzekerheid als gevolg van het handelsconflict tussen de VS en China. Met oog op deze onzekerheden houdt de ECB liever de rentetarieven laag om de economie te stimuleren. Dit werkt door op de lange rente, die eveneens laag blijft.”

Hans André de la Porte, woordvoerder Vereniging Eigen Huis
“Op dit moment houdt de ECB de rente kunstmatig laag. Maar ze hebben al aangegeven daarmee te stoppen. Er komt dus een einde aan de hele lage rente. Maar wanneer dat is, hangt af van de ECB en ontwikkelingen op de kapitaalmarkt. Als de rente stijgt, schiet die niet ineens naar 4% of 5, maar gaat in stapjes geleidelijk omhoog. Niemand weet het zeker, maar waarschijnlijk is dat in de loop van volgend jaar. Maar we houden wel een enorme slag om de arm, vanwege de ontwikkelingen in de wereld. Denk aan een Brexit, de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten en problemen in EU-landen.”

Ger Jaarsma, voorzitter van NVM
“Wij zijn natuurlijk geen bank. En het is kijken in een glazen bol. Maar onze verwachting is dat de rente gaat stijgen. Maar slechts met een paar tienden.”

Wat gaan de huizenprijzen doen?

Philip Bokeloh, econoom bij ABN AMRO
“Door de verwachte inkomensstijging, de lage rente en het gebrek aan koopwoningen, stijgen de huizenprijzen ook in 2019. Maar wel geleidelijk en minder hard dan in 2018. De prijzen stijgen met name fors in het lagere prijssegment. Dit komt omdat niet alleen starters, maar ook beleggers zich op deze woningen richten. Ten opzichte van starters hebben beleggers het voordeel dat ze eigen geld meebrengen, minder afhankelijk zijn van een hypotheek en hierdoor sneller tot actie kunnen overgaan.”

Hans André de la Porte, woordvoerder Vereniging Eigen Huis
“De huizenprijzen blijven stijgen omdat de woningvraag veel hoger is dan het aanbod. Een aantal jaren terug maakte je je meer zorgen over de verkoop van het huis, dan het zicht op een nieuw huis. Het is nu precies andersom. De koop van het volgende huis is de grootste zorg. Veel huizenbezitters blijven daarom zitten, omdat ze bang zijn dat ze ‘dakloos’ raken.

Door de overspannen woningmarkt in de grote steden, en doordat veel beleggers woningen opkopen, zoeken veel mensen in gemeenten rond de steden. Hierdoor stijgen ook de prijzen in deze gebieden snel. Veel Amsterdammers die uit hun appartement zijn gegroeid – bijvoorbeeld vanwege gezinsuitbreiding - wijken uit, bijvoorbeeld naar Almere. Hetzelfde gebeurt in Eindhoven en andere regionale steden, waar mensen steeds meer verhuizen naar randgemeenten. Ook in deze gebieden stijgen de woningen daardoor flink in prijs. Om nog aan een betaalbare en passende woning te komen, moet je dus kijken waar andere mensen nog niet kijken.”

Ger Jaarsma, voorzitter van NVM
“De oververhitting van de woningmarkt is begonnen in de Randstad, maar breidt zich als een olievlek uit over heel Nederland. Het wordt dus voor iedereen lastig om een geschikte woning te vinden. Daarbij krijg je ook minder huis voor je geld. Je hebt nu voor € 200.000 een veel kleinere woning dan vijf jaar geleden.”

Hoe ziet het woningaanbod eruit in 2019?

Philip Bokeloh, econoom bij ABN AMRO

“Het aantal woningaankopen blijft ook in 2019 afnemen. Eerst was dat alleen het geval in de Randstad, maar inmiddels worden er ook in het rest van het land minder huizen verkocht. Een belangrijke reden voor deze daling is het gebrek aan aanbod. Dit komt mede doordat doorstromers hun huis later te koop zetten en eerst een nieuwe woning willen vinden. Hier komt bij dat de woningbouw achterblijft bij de behoefte. Tot en met 2035 zijn er 1 miljoen extra nieuwbouwwoningen nodig, maar bij het huidige bouwtempo zal het lastig zijn dit aantal te realiseren.”

Hans André de la Porte, woordvoerder Vereniging Eigen Huis
“Het grote probleem is en blijft dat er geen doorstroom is op de woningmarkt. Vooral de doorstromers en ouderen lopen vast. Dat komt omdat er te weinig geschikte woningen zijn voor deze groepen. Vooral in de Randstad. En als ze daar een passend huis zien, dan zijn er tien, misschien twintig of dertig andere belangstellenden die ook willen kijken. Omdat de doorstromer vaak achter het net vist – er is niets anders te koop is of de concurrentie is te groot– komt er ook niets vrij voor starters.

Er is pas zicht op een beetje beweging op de woningmarkt als er flink wat nieuwe woningen worden opgeleverd. Maar de bouwproductie loopt nog ver achter op de toegenomen vraag aan woningen. Wat dat betreft zal het woningaanbod in 2019 niet veel anders zijn dan 2018.”

Ger Jaarsma, voorzitter van NVM
“De druk op het woningtekort blijft. Om dit op te lossen, moeten er jaarlijks 75.000 nieuwe woningen bij komen. Maar dat halen we niet. De schaarste op de woningmarkt wordt dus alleen maar groter. Iedereen blijft zitten, waardoor het aantal transacties daalt en de huizenprijzen stijgen. Er zijn dus echt nieuwe woningen nodig.

Vooral in de categorie € 200.000 – € 250.000 is bijna geen woning meer te krijgen. Deze woningen zijn nu inmiddels € 300.000 waard. Alleen particulieren met geld vinden een geschikte woning. Voor investeerders wordt de woningmarkt ook steeds minder interessant, omdat ze te weinig rendement maken door het te verhuren.”

Bron: www.eufin.nl van 15 januari 2019